2017. április 11., kedd

Az új matek tétel: a CEU-ügy


Kedves gimnazista, középiskolás diák!

Azt kérdezted, mi a fene ez a CEU-ügy.
Jogosan, hisz már eleged van belőle, hogy mindenhol ezt hallod vagy látod. Ezt kérdezed Twitteren, Facebookon, Instán - én ezt látom. A közösségi médiának köszönhetően akkor is látom, mi foglalkoztat téged, ha 200 vagy 2000 kilométerre vagy tőlem. És mivel nem tudhatom, kaptál-e választ a kérdésedre, úgy döntöttem, megpróbálom kibogozni számodra ezt az átláthatatlan katyvaszt, ami ebből a három betűs szóból, a CEU-ból kelt életre. Azt is elmondom, miért kell feltétlenül tudnod erről az ügyről.

Először is: mi az a CEU?

A CEU nem más, mint a Central European University, a Közép-európai Egyetem, ami Budapesten működik és fogad diákokat széles e világról. Jelenleg 108 különböző ország diákja tanul az intézményben, összesen több mint 1400-an járnak ide. Az egyetem színvonalas felsőoktatást, mester és doktori programokat kínál, és bizony elég kapósak a helyek. A legfőbb oka annak, hogy valaki ide jön tanulni, hogy egy olyan típusú intézményről van szó, ami amerikai oktatási modellt követ, amerikai diplomát ad a legtöbb képzési szakon, emellett kiad Magyarországon is elfogadott, magyar diplomát. Tudni kell, hogy ez bevett, elfogadott jelenség más országokban, a hasonló elven működő egyetemeknél. Ilyen például a Nagy-Britanniában működő Richmond Egyetem, de Bulgáriában, Franciaországban, Svájcban is van amerikai felsőoktatási intézmény, ahol az Egyesült Államokban elfogadott diplomákat adnak ki. Ez tökre jó dolog, nem? Fantasztikus, hogy erre van lehetőség. A CEU-t igazi magyar sikersztorinak tartják, amire büszkék lehetünk: az egyetem olyan kedvező környezetet biztosít az akadémiai (egyetemi, felsőoktatási) élethez, hogy diákok, szakemberek, kutatók, professzorok és tudományos érdekeltségű emberek százait, ezreit vonzza ide, kicsiny hazánkba a világ minden tájáról. Milyen szép is leírni ezt a mondatot. A CEU 25 éve zavartalanul működik és járul hozzá a tudományos élet színesítéséhez. Nyugodtan vehetjük a nagybetűs Tudás egyik szimbolikus intézményeként.




Oké, eddig megvan. De akkor mi ez az ügy a CEU-val?

Figyelj, mert eldurvul a dolog. Bejön a politikai szál. Ja, hogy eddig egy egyetemről beszéltünk, és most hirtelen a magyar törvényhozásra térek át? Hidd el, nem szívesen teszem, de muszáj. Március 28-án benyújtottak egy törvényjavaslatot a 2011-es felsőoktatási törvény szigorításával kapcsolatban. Ez a törvényjavaslat híresült el Lex CEU néven. Ha érdekel, itt olvashatod el. A javaslat több olyan elemet is tartalmaz, amely csak és kizárólag a CEU-ra vonatkoztatható, mint például: 

- Külföldi felsőoktatási intézménynek a származási országában is rendelkeznie kell oktatást végző campusszal.

- A működés feltétele, hogy az egyetem származási országa (ez esetben az USA) és Magyarország között nemzetközi egyezmény jöjjön létre.

Van még más is, de nem akarlak tovább fárasztani, maradjunk csak ennél a két példánál. Ezek olyan feltételek, melyeknek a CEU ha akarna, sem tudna megfelelni. Hogyhogy? Azért, mert:

- Rendelkeznie kellene egy New York állambeli campusszal, ahol be van jegyezve az egyetem. Ez rengeteg pénzbe kerülne. A törvényjavaslat gyakorlatilag azt kéri, hogy gyorsan, frissen húzzanak fel New Yorkban egy épületet, és indítsák el ott is az oktatást ahhoz, hogy a CEU továbbra is törvényesen oktathasson itt, Magyarországon. Emlékezz vissza, fent már említettem, hogy a CEU olyan típusú egyetem, amihez hasonló számtalan működik a világon: az USA-ban van bejegyezve, és épülete, oktatási tevékenysége pedig másik országokban van, ahol amerikai diplomát ad. Ez elfogadott dolog a világon, bevett szokás.

- A másik pont: Az USA és Magyarország közti egyezmény. Szövetségi kormányi szinten nem jöhet létre államközi egyezmény. Az Egyesült Államok egész egyszerűen nem így működik, nem úgy van felépítve, hogy ezt meg lehessen tenni. Az USA-ban az oktatás ügyeit csak és kizárólag tagállami szinten lehet rendezni, tehát ez esetben New Yorkban. De a törvényjavaslat nem ezt kéri, hanem szövetségi szintű egyezményt, magának Trump elnöknek az aláírását. Ezt lehetetlen teljesíteni.

Ennek ellenére, ha hiszed, ha nem, a magyar Országgyűlés megtárgyalta a törvényjavaslatot, és hihetetlen gyorsasággal, szokatlan sürgőséggel, április 4-én el is fogadta a törvényt. A magyar köztársasági elnöknek, Áder Jánosnak április 10-ig lett volna ideje visszaküldeni a törvényt újratárgyalásra vagy ellenőrzésre, ám ezt nem tette meg. Hanem aláírta a törvényt.

Miért fontos ez? Miért nyúlik ilyen hosszúra ez a bejegyzés?

Mert neked a CEU ügyét ismerned kell. Úgy kell tudnod, mint egy matematikai alaptételt. És hogy mennyire gondolom ezt komolyan? Lássuk.

A Thalész-tétel így hangzik:

Ha egy kör átmérőjének két végpontját összekötjük a kör bármely más pontjával, akkor derékszögű háromszöget kapunk.

A CEU-tétel pedig így hangzik:

Ha olyan törvényt hoznak, ami teljesíthetetlen feltételeket követel egy intézménytől ahhoz, hogy tovább működhessen, az intézménynek nincs más választása, mint bezárni.


Kezded kapisgálni, ugye? Persze, hogy kezded, hisz értelmes, gondolkodó fiatal felnőtt vagy, aki szeretné tisztábban látni a jövőjét, szeretné tudni, hogy megvalósítható-e az álom, amit elképzelt magának. Jól tudod, hogy álmokat és jövőt építeni csak biztos alapokra lehet. Ezért kell mindent az alapoknál kezdeni: megérteni, miért hízott ekkorára a CEU ügye. Egyszerűen megfogalmazva azért, mert ha személyre szabott, intézményre szabott törvényeket hoznak meg a Parlamentben, és így ellehetetlenítik (lehetetlenné teszik a további működését), akkor felmerül a kérdés, vajon bármilyen intézményt bezárhatnak egyik pillanatról a másikra, egy bonyolultan megfogalmazott törvénymódosítás alapján? Egy gimnáziumot is? Egy vállalkozást? Egy üzletláncot? Egy kisboltot?

Most biztosan azt kérdezed...

Na de miért akarná Magyarország kormánya bezáratni ezt a magyar sikersztorit, a CEU-t? Egyáltalán, egy kiváló egyetemet? Erre nem tudok pontos választ adni. Maradjunk a CEU-ügy közvetlen következményeinél. Merthogy nagyon-nagyon sokan vagyunk, akik nem értünk egyet ezzel a törvénnyel. Meg is mutattuk ezt a kormánynak, éltünk a véleménynyilvánítás jogával: békés tüntetéseket szerveztünk a CEU ügyéért. Ahogy megszületett a törvényjavaslat, úgy megszületett a nemzetközi felháborodás is és ezzel együtt az elképesztő mértékű támogatás a világ minden tájáról. Hogy honnan indult ez az egész, mi fogja össze ezt a támogatást, mi az a jelszó, amit már mindenki ismer? Nem más, mint az "I stand with CEU" szófordulat és hashtag. Igen! Erre való a közösségi média, kérem szépen! Pár nap alatt szerte a világon megtanultak egy magyar kifejezést: azt, hogy #aCEUvalvagyok azt jelenti, hogy #IstandwithCEU. Az egyetemek szabadságáért, az oktatás szabadságáért, az észérvek és a logika, a józan ész szabadságáért emelik fel a hangjukat szerte a világon. Te is láthatod. Csak kattints rá arra a bizonyos hashtagre: a külföldi sajtó, a neves napilapok felkapták az ügyünket, és foglalkoznak vele, írnak rólunk.

Egész hashtag hálózat alakult ki
forrás: portfolio

Mennyi az annyi?

Beszélnünk kell még valamiről, méghozzá a tüntetések, a megmozdulások, a demonstrációk nagyságáról. Én ott voltam két tüntetésen, mindkét alkalommal körülbelül tízezres tömeg gyűlt össze Budapesten. De miután elfogadták a törvényt (április 4.), a hétvégén, pontosabban vasárnap megszerveztek egy nagyobb demonstrációt is. Mutatom a számokat: a tüntetés eseményén jól látod (ITT), hogy az érdeklődők és a résztvevők száma körülbelül negyvenezerre rúgott. Én szeretek realista lenni, kissé angolos hozzáállással, ami annyit tesz, becsüljük alá a dolgokat, hogy aztán jólessen a meglepetés, ha kedvezőbb lesz a kimenetel: szóval maximum húszezer békés tüntetőre számítottam. Negyvenezren jelezték vissza, már jóval kevesebbnek is örültünk volna... de április 9-én nagyjából HETVENEZREN jöttek el, hogy békésen felvonuljanak a felsőoktatás szabadságáért! De sajnos a magyar újságokban, a magyar rádióban, a magyar tévében és a magyar internetes hírportálokon azt kommunikálják, hogy:

"...hiába a szervezett utazások, repülőjegyek, Facebook-akciók, csalódottak a szervezők." (Origo)

Olyan színben akarják feltüntetni, mintha ez a tüntetés nem lenne valami nagy durranás. Pedig én bizony bevallom, megkönnyeztem, hogy az élő közvetítésben láthattam, micsoda tömeg hömpölyög végig a Lánchídon. Hogy micsoda erő és összetartás lakozik az emberekben! De akkor mégis miért hajtogatják azt a magyar közszolgálati médiában, hogy ez nem nagy dolog? Tudod, ha egy hazugságot vagy ferdített igazságot sokáig mondogatnak, az emberek előbb-utóbb elhiszik. Egyre véresebb a médiaháború, ehhez elég csak ennek a cikknek az első pár sorát elolvasni.

De nem hagyjuk!


Most jössz be TE a képbe. Jaj, nem, nem uszítani akarok. Ha elolvastad idáig, akkor már valószínűleg sejted, mit szeretnék: megkérni téged arra, hogy beszéljetek a CEU ügyéről az ismerőseiddel, osztálytársaiddal, rokonaiddal, szomszédaiddal! Szervezz diákköröket, diákfórumokat, beszéljetek a tanárokkal, kérdezzetek, vitázzatok, érveljetek. Tipp: nyelvórákon dolgozzátok fel a külföldi újságok CEU-s cikkeit! Kiváló szókincsfejlesztő és szövegértő olvasási gyakorlat. 

Gyerekek, én anno 2016 februárjában felvettem a kockás inget veletek együtt, amikor kiálltatok szeretett tanáraitokért. Annyira örültem nektek. Kötelességemnek tartottam felvenni a kockás inget. Most pedig még égetőbb dologról van szó: arra kérlek benneteket, újra kezdjetek el beszélgetni a magyar oktatás ügyéről! Használjátok az #IstandwithCEU kifejezést, bátran és büszkén hordjatok világoskék színt, ami a CEU-ügy szinte hivatalos színe lett, és kérdezzetek, kérdezzetek, kérdezzetek! És még valami. Ha csak egyetlen tanácsomat fogadjátok meg, akkor legyen ez: mindig olvassatok utána az információknak! Kutassatok, győződjetek meg róla, hogy egy ügyet vagy hírt több oldalról is megvizsgáltatok. Csak így lehet párbeszédet kialakítani egy bizonyos ügyről, nem pedig egymásra mutogatással.

Ajánlok még egy videót, ha szeretnél elmélyedni a témában.

Köszönöm, ha elolvastad. Nagy vagy! ;)

Béke, szeretet, napfényeső, rocknroll.

Dóra xx

14 megjegyzés:

  1. Nagy köszönet a cikkért, igazán hasznos volt! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök neki, nagyon szívesen! :)

      Törlés
  2. Megmondom őszintén, én sem voltam ezzel egyáltalán képben. TV-t nem igazán nézek már, úgyhogy az kilőve, és a neten ugyan láttam a cikkeket megosztva, de valahogy mindig elmaradt, hogy beleolvassak. Úgyhogy nekem is nagyon jól jött most ez, köszönöm, hogy összefoglaltad! Én meg összeszégyellem magam, hogy egyetemista létemre nem igazán tartok lépést a dolgokkal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megértem, hogy nem nézel tévét, ez volt az egyik fő oka, hogy ezt megírtam. És ott a másik fő érv, hogy a diáknak, egyetemistának, dolgozó embernek van jobb dolga is annál, hogy órákon keresztül bonyolult szövegezésű cikkeket meg törvényeket olvasgasson. De attól még tudnia kell róla. Egyszerűbbnek tűnik így, ilyen formában... Talán. :)

      Törlés
  3. Végre én is tudom miről van szó. :D Ezt a buzdítást a végére kicsit feleslegesnek érzem, mert a cikk többi része is elég meggyőző volt. De ettől függetlenül beállok a sorba és köszönetet mondok.

    Ui.: sosem tudtam mi a Thales-tétel, gimiben sosem tudta a tanár értelmesen elmagyarázni, de akkor most már ez is megvan :DD

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A buzdító "Nem hagyjuk!" egyébként szimbolikus jellegű, mert a tüntetéseken ez az egyik leggyakrabban használt rigmus.
      A matek felhomályosítás meg csak hab a tortán, nagyon szívesen! :D

      Törlés
  4. Hasznos volt a cikk, eddig én sem igazán voltam ezzel tisztában. Szintén nem nézek tv-t, ezért nem tudom ott hogyan közelítik meg a témát, a neten meg olykor értelmetlen dolgokat írnak. De ez a cikk hasznos volt.
    Nekem is sok volt a végére ez a buzdítás. E nélkül is nagyon meggyőző és buzdító hatású.
    Köszönöm, hogy elolvashattam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól megfogalmaztad, pont a "hogyan közelítik meg a témát" az alapprobléma. A mi korosztályunk nem igazán néz tévét, de nagyon sokan vannak, akik készpénznek veszik a közszolgálati csatornákon elhangzottakat. Ez a gond, hogy az ember elvárná, hogy ne ferdített igazságokat közöljenek neki hivatalos szinten. Én is erről álmodozok egy ideje.

      Törlés
  5. Egy kulcsszó hianyzik a tételből: SOROS. https://www.youtube.com/results?search_query=soros

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tételből nem hiányzik Soros neve, semmi köze a tételhez. Az írásból pedig azért hagytam ki, mivel teljesen mindegy, ki alapította az egyetemet, ha az intézmény az alapítás óta önállóan működik és a szabad kutatás, oktatás, gondolkodás egyik európai fellegvára lett.

      Törlés
  6. Én egy dolgot nem értek. Azt olvastam, valahol a neten, hogy a KEE (Középeurópai Egyetem) és a CEU két külön intézmény, csak a nevük azonos a nyelvtől függetlenül. (Pl.: IBS-International Bisnis School és IBS-Irritált Bél-Szindróma.) Jól tudom? Na most az "új Thálész-tétellel" van bajom: ha a két intézmény különböző, akkor az egyik megszűnése, miért vonná maga után a másikét is? Pontosabban fogalmazva az amerikai CEU megszűnése miért vonja maga után a magyar KEE megszűnését is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eleve ott kezdődik a dolog, hogy miért kell belekötni egy teljesíthetetlen feltételeket előíró törvénnyel egy 25 éve törvényesen működő intézménybe? Ürügykeresésnek tűnik a törvény arra, hogy elűzzék a CEU-t. A KEE és a CEU szimbiózisban él egymással. A hallgatók és az oktatók számára értelmezhetetlen az, hogy miért kellene különválasztani a kettőt. Névváltoztatásról is szó esik a törvény miatt. Erről egyébként pont nemrég jöttek az új hírek, hogy most akkor mit veszítene azzal a KEE, ha nem lenne CEU? KEE (CEU-elvű működéssel, CEU-színvonalon) nincs CEU nélkül, vagy csak nagyon nehezen, de fordítva ezt nem mondhatjuk el. Akkor miért kell ennyire megbonyolítani a KEE további CEU-elvű működését, ha elintézhetnénk annyival az egész dolgot, hogy békén hagyják a CEU-t, ami eddig is törvényesen működött? :)

      Törlés
    2. De MIÉRT akarják elűzni a CEU-t? EZT nem értem.

      Törlés
    3. 10 pont a Griffendélnek ezért a helyes kérdésért. Itt kezdődik az egymásra mutogatás. Az egyetlen érv emellett úgy szól, hogy "Azért, mert Soros György alapította." Ebből következtetnek arra, hogy az alapító a CEU-ban képzi a katonáit, akiket nyitott, szabad elvű gondolkodásra tanítanak. Sajnos erről van szó. És mivel ez már kőkemény politika és ideológiai vita, az egyetem túszként van fogva tarva ebben az ügyben úgy, hogy semmi rosszat nem csinált, csupán létezik. Legalábbis a CEU rektora, Michael Ignatieff így nyilatkozott az ügyben. Ő egyébként az elmúlt két hétben foggal-körömmel harcol az egyetem megmaradásáért.

      Törlés